Komma igång med planeringsverktyget Trello

(Den här sidan gjorde jag som ett arbetsprov till ett jobb jag tyvärr inte fick. Men kanske kan den vara till nytta för någon? Därför låter jag sidan och videon vara fortsatt publicerad. Enjoy! /Louise)

I vår ”Trello”-grupp samlar vi gemensamt allt vi behöver göra inför den nya konferenswebben. Du kan bland annat göra detta:

Den här sidans syfte är att guida dig in i Trellos värld. Lägg gärna till sidan som en favorit eller genväg!

Viktiga länkar

Vår Trello-grupp (https://trello.com/konferenswebben20) – fungerar endast om du är inbjuden till gruppen

Komma igång med Trello-videor (Spellista på Youtube)

Grundläggande termer

Foto- och text-montage, med följande information: 1. Tavla = anslagstavla = ämnesöversikt. 2. Lista = samlar flera kort. 3. Kort = ärenden. På bilden visas några skärmbilder av några tavlor, med en lista och kort.

  1. Tavlor – kan jämföras med ämnen eller en anslagstavla på väggen eller en samlingssida. I vår Trello-grupp – väggen – sitter flera stycken anslagstavlor som samlar allehanda saker vi behöver hålla koll på under projektets gång.
  2. Listor – kan jämföras med just en lista, en samling med flera ärenden som faller under samma ämne.
  3. Kort – kan jämföras med post-it-lappar, ärenden eller aktiviteter med enskilda saker som ska göras. Korten sorteras i listor, som i sin tur sorteras på (anslags)tavlorna. Fiffigt!

Trello – steg för steg

Läs igenom alla stegen och kolla igenom videorna. Gör det i din egen takt. Testa verktyget genom att bli användare och lägga upp dina egna tavlor, listor och kort – se uppgiften nedan.

Registrera dig som användare

  1. Öppna mejlet och klicka på knappen med texten ”Se team”.
  2. En sida på Trello.com öppnas då i din webbläsare. Klicka på ”Gå med i grupp”-knappen högst upp på sidan.
  3. En ny sida öppnas, med rubriken ”Skapa ett Trello-konto”. Namn och e-post är förifyllda, men du kan ändra uppgifterna om du vill. Du väljer även ett lösenord här.
  4. Kryssa i ”Jag accepterar…”-texten på samma sida. Klicka sedan på ”Skapa nytt konto”-knappen.
  5. Klart! Din användare är skapad och du kan börja använda planeringsverktyget direkt.
trello-kort-dump
Så här ser ett kort ut.

Kika igenom tavlorna (ämnena) och korten (ärendena)

  1. Den första sidan du ser som inloggad i gruppen på Trello.com är en samlingssida. Där ser du alla tavlor som du har tillgång till.
  2. Klicka på en tavla, t.ex. ”Tidsplan” och se vad den innehåller för något.
  3. Du kommer då till en yta med i dagsläget tre listor: Pågående, Utfört och Uppskjutet.
  4. Listorna innehåller inga eller ett antal kort. Testa gärna att dra korten mellan de olika listorna. Du trycker tag om ett kort med muspekaren (vänster musknapp) och släpper det på en annan lista. Du kan alltid dra tillbaka det igen om du så vill.
  5. Klicka på ett kort för att se vad det innehåller – beskrivning, checklista, diskussion, deadline, tilldelade medlemmar med mera.

Tips! Du kommer tillbaka till samlingssidan med tavlorna genom att klicka på ”Trello”-knappen högst upp i mitten på sidan.

Lägg till dig själv på ett kort (aktiviteter)

  1. Klicka på ett kort. Till exempel ”Planera projektets upplägg” under listan ”Pågående” på tavlan ”Tidsplan”.
  2. Under rubriken ”Lägg till” kan du klicka på ”Medlemmar”.
  3. Klicka på ditt eget namn i rutan som dyker upp.
  4. Klart! Du är tillagd som en medlem på kortet.

Markera ett kort som klart

  1. Klicka på en tavla.
  2. Ta tag (håll ner vänster musknapp) om kortet det gäller och drag det från t.ex. listan ”Pågående” till ”Avslutade”. Klart!

Arkivera kort? Det går också att arkivera kort. Projektledaren rensar regelbundet bland avslutade kort och flyttar dem som inte behöver synas längre till arkivet. Kort i arkivet är sökbara, men syns inte på några listor längre.

Aktiviteter och deadlines

Tilldela kort till någon i arbetsgruppen

  1. Klicka på en tavla och sedan på ett kort.
  2. Klicka på ”Medlemmar” under rubriken ”Lägg till”.
  3. Klicka på ett eller flera namn i rutan som dyker upp.
  4. Klart! De är tilldelade det kortet och blir därmed ansvariga för

    aktiviteten.

Använda etiketter (kategorisera aktiviteter)

  1. Klicka på en tavla och sedan på ett kort.
  2. Under rubriken ”Lägg till” klickar du på  ”Etiketter”.
  3. Klicka på en etikett med rätt färg eller namn, så märks kortet upp med den etiketten.
  4. Vill du skapa nya namn på etiketterna – klicka på pennan bredvid färgen och ge etiketten ett namn, till exempel ”Design”,  ”Anteckningar” eller vad som

    passar.

Sätta deadlines

  1. Klicka på en tavla och sedan på ett kort.
  2. Under rubriken ”Lägg till” klickar du på ”Förfallodatum”.
  3. Välj ett datum i kalendern som dyker upp och tryck på ”Spara”.

Uppgift: Skapa egna kort

Nu är det dags att prova på egen hand! Skapa minst fem egna kort, utifrån verkliga ärenden som du vill jobba med och prioritera de närmsta veckorna. Skapa gärna en egen tavla också eller listor, om du tycker att det behövs. Annars skapar du korten på tavlor och listor som redan finns.